Malí zákazníci

Kategorie: Pro odborníky

Mojekrasa

Spolu s baby-boomem posledních let se místo vašich zákaznic v očekávání začaly kadeřnické, kosmetické a nehtové salony hemžit dětmi. Zatímco někteří přicházejí jako doprovod své maminky, některé z nich už čerpají první salonní služby. Každopádně jsou tu – nová generace zákazníků.

Budoucí klienti

Zřejmě už nikoho nepřekvapí, když spolu s vašimi zákazníky přijdou do salonu i jejich děti. Salony jsou často vybavené a připravené na dětskou návštěvu, někde je kromě papírů na kreslení rovnou dětský koutek. Nezapomínejte však na to, že spolu s dítětem přichází k vám do salonu i budoucí zákazník. Pozoruje a buduje si svůj vztah k péči o vzhled a už teď k němu zaujímá stanovisko. Především holčičky velmi zajímají maminčiny kosmetické procedury. A tak místo odhánění ať si jde hrát jí zkuste zaujmout jinak.

Na kosmetice jí určitě moc potěší, když i ona bude mít tvář natřenou krémem (nemusí to být protivráskový pro maminku, ale běžný hydratační se jistě najde), na manikúře zas může vyzoušet nalakovat nehtík nebo namazat ručky voňavým krémem no a u kadeřníka není nic jednoduššího než během minutky dítě hezky učesat. Buďte si jisti, že to v nich zanechá dojmy a vzpomínky, které se časem obrátí ve velmi intenzivní zájem o svůj vzhled a za několik let to budou oni, kdo přijdou jako zákazníci do vašeho salonu.

První návštěva

Většinou jako první ze služeb všech salonů krásy dojde na návštěvu kadeřnictví. Toto je velice obšírné a zábavné či „skutečně zábavné“ téma (jak mohou maminky i kadeřníci jistě potvrdit). Některé děti stříhání absolvují v klidu, ale těch je buď méně, anebo jsou to už starší děti, které zjistily, že při stříhání jde jen o vlasy a ne o krk. Jenže u těch menších anebo zarputilejších to právě tak vypadá, jako že jde o život. Zde přístup vyžaduje velkou diplomacii a klid ze strany jak kadeřníka tak maminky a případně celého osazenstva salonu.

Objednání

Při objednávání malého zákazníka se s maminkou domluvte detailně. Rozhodně naplánujte čas kdy je salon méně obsazený a také dobu, kdy bude dítě odpočaté a ne těsně před nebo po spaní. Mělo by vědět co ho čeká, aby nešlo do úplně neznámé situace. Hodí se vzít s sebou hračku, knížku, sladkost. Domluvte se i na konkrétním kadeřníkovi. V salonech může být někdo přímo na děti specializovaný (když už bohužel vymizely salony výhradně dětské) nebo s vlastními dětmi a zkušenosti se stříháním nejmenších. Pro dítě také může být důležité, zda ho bude stříhat kadeřník nebo kadeřnice. Někteří, zejména chlapci, mohou lépe snášet ostříhání od kadeřníka. Důležitý pro ně může být i vzhled (zatímco některé dítě kadeřnice s pestrobarevnou hlavou vystraší, jiné zaujme).

Příchod

Až dítě do salonu přijde, ukažte mu židličku, kde bude sedět (některé salony mají atraktivní speciální dětské stříhací židle), pokud je příliš malé a není ochotné vydržet v klidu samo, domluvte se, aby sedělo na mamince. Obecně platí, že u malých dětí je lepší mít maminku stále v dosahu a ne nechat vše na personálu salonu. Hlaví cíl je jasný – dítě udržet v klidu a ostříhat ho.

Akce

Snažte se vyjít dítěti maximálně vstříc (totéž žádejte od rodiče), stačí maličkost a celá akce se nemusí vůbec povést. Pokud se dítě zasekne a blok je příliš silný, ani vyjednáváním a ústupky se nedaří ho ke stříhání v klidu přimět, pak se raději domluvte na jindy. Nenechejte situaci vyhrotit, aby nepojalo kompletní averzi ke stříhání.

S dítětem zahajte lehkou konverzaci, vyzkoušejte, zda bude rádo komunikovat nebo raději mlčet a pozorovat (každé je zkrátka jiné má rádo něco jiného). Otázky pokládejte otevřené, abyste se brzy nevyčerpali jeho stručnou odpovědí „ano“ nebo „ne“. Zkuste nahodit témata, která děti extrémně baví jako například kdy bude mít narozeniny a co si k narozeninám přeje (pokud právě byly, tak co dostalo za dárky a jaká byla oslava).

Vděčné téma jsou Vánoce, prakticky v jakémkoli ročním období. Ptejte se třeba na kamarády ze školky, nevadí, že nevíte o koho jde, nebo na oblíbené hračky. Tím, že dítě zaměstnáte konverzací, uteče mu čas stříhání lépe. I tak pracujte co nejrychleji a nejpřesněji, pokud nemá dítě stříhání vyloženě v oblibě, nemá cenu to prodlužovat.

Nemusíte se ptát jen maminky, jak má střih a účes vypadat, ale zeptejte se i dítěte, klidně ho zapojte. Ptejte se jak se češe a účesu na závěr dodejte nějaký zajímavý prvek, který ho zaujme a příště se do salonu zase rádo vrátí.

Po vydařené akci se s rodiči domluvte, zda k vám přijde i příště a bude chtít stejného kadeřníka. Děti potěší, když si stejně jako třeba za vzornou návštěvu u doktora odnesou odměnu ve formě obrázku, bonbonku nebo nějaké drobnosti. Jsou to právě maličkosti, ze kterých se pak úspěšně poskládá celá skládanka.

Domácí pohodlí a nepohodlí

Z širokého průzkumu vyplývá, že řada rodičů volí variantu stříhat děti sami doma (nebo se dohodnout s kadeřníkem, který přijede k nim). Děti zatímco sledují pohádku jsou za pár minut v klidu a pohodě ostříhané aniž by si toho všimly. Také je dost těch, kteří volí domov právě kvůli nesnadnosti se s dítětem na stříhání dohodnout. Příhod (hlavně těch dramatických anebo komediálních) jak probíhalo domácí stříhání je nespočet a zaručený recept na to, jak přimět vzpouzející se dítě k ostříhání neexistuje.

Na každého platí něco jiného a je potřeba trpělivosti a zkoušení co jemu i rodičům vyhovuje. Časem se dá každé díte přemluvit a i když třeba stříhání nebude zrovna milovat, tak cíle bude dosaženo. Většinou je potíž s dětmi hodně malými mezi jedním až třemi roky, později směrem k nástupu do školy se situace značně zlepšuje a s dítětem se už lze lépe domluvit. Další etapa čeká kolem puberty a to je zase další kapitola sama pro sebe :-).

Ve Studiu Real jsou na děti připraveni důkladně, včetně speciálního pilotského sedátka, které lze snadno připnout ke klasické kadeřnické židli. Děti tu stříhají v klidné oddělené zóně salonu, kde má dítě soukromí a také případné protesty nevadí ostatním klientům salonu. Zajímavé je, že jedni z nejoblíbenějších u dětí jsou kadeřníci Michal Zelenka a Milan Janura. I když některé holčičky zase naopak rády chodí ke stejné kadeřnici jako jejich maminka. Zkrátka vše je u dětí velice individuální a to tu plně respektují.

Přesně podle statistik je potíž se stříháním zejména u malých dětí do 3 let. Větší předškolní děti a školáčci stříhání zvládají vesměs bez větších potíží, anebo už s oblibou.

Mytí vlasů dětí v záklonu na mycích křeslech není pro děti nejpohodlnější a ani tak příjemné jako pro nás dospělé. Dětem je proto lepší vlasy jen navlhčit a domluvit se s rodiči, aby přišli s vlasy předem doma umytými.

Dalším úskalím může být fénování, ne všechny děti ho snášejí.

Finální úprava účesu je pro děti atraktivní, spolupracujte s nimi a vytvořte třeba nějaké zábavé prvky, které dítě ocení.

Zdroj: aktuální číslo časopisu Beauty Salon
Připravila: Zuzana Vilímovská
Foto: Petr Hasman
Foceno ve Studiu Real, kadeřník Milan Janura, malí zákazníci Jiřík (3 roky) a Honzík (6 let)

Komentáře